Potion & Julias stall.

2011-03-22 @ 21:12:58
Hur gör jag med mina hästar när jag är sjuk? Skiter jag bara i dom...?
Klart jag gör, vad tror ni? Jag kan väl inte hjälpa att jag är sjuk, herregud, dom får ju vänta tills jag blir frisk! Nej, skämt å sido. Haha. Vi har det med i hyran.
Alltså mockning, utfodring, utsläpp morgon/eftermiddag/kväll, insläpp, osv.. Vi lixom betalar för att dom ska fixa det till oss. Haha, det lät jätte 'latis', men alltså det ingår i hyran. Ingen i stallet gör det själv.. (a)
.
Det är väl en väldigt stor gård egentligen, fast alla platser är inte upptagna & många av stallets hästar har inga ryttare. Gården består av två stall & flera uteboxar. Kan kanske en dag fota runt på gården..? :)
Vi har även en tvättstuga, ett ridhus, en paddock, flera hagar,
ett 'fikarum' med toalett & kök (som är tre våningar högt. andra våningen har tv, soffa & biljardbord. tredje våningen har x-antal sängar för ridläger deltagarna.),
ett hönshus med flera höns, kaniner, marsvin, katter, en hund (fast som tillhör ägarna & dom bor på gården.Han är alltså inte ute hela tiden..), två 'mini'grisar (som inte är så 'mini'.), sex stugor som hyrs ut på sommaren & lite andra olika rum. Det är alltså en väldigt stor gård.
.
På vintern är det väl inte så mycket folk där, vi är totalt 7 personer där som rider just nu & av dom är det jag, Ida & en vuxen (som jag knappt känner.) som har uppstallat. Dom andra 5 hyr häst av gårdens ägare. Vi är fem 'barn/ungdomar' & av dom känner jag fyra. Hehe.. Sedan är det tre vuxna.
På sommaren kommer det dock väldigt mycket folk till lilla äpplerum (eller som vi kom fram till -stora!) Då kommer det väldigt många gamla kompisar från växjö (min gamla hemstad, där jag är född & uppvuxen.)
Vilket är väldigt kul! Även några väldigt trevliga människor från andra städer!
.
Men nästan alla mina närmsta vänner från växjö kommer till öland på sommaren!
Tillbaka till saken, under tiden dom är i äpplerum är alla boxar mer eller mindre fulla. Vilket är riktigt kul. Det är även läger verksamhet där på sommaren, ridläger, uteritter, 'prova på ridning', lektionsridning & sånt. Både för vuxna & barn. För dom som aldrig har ridit innan & för dom som har ridit innan. ;)
Julia var ju även en liten 'ridlägers ponny' i somras vilket hon faktiskt tyckte var riktigt kul, tror även hon var en liten favvis. hihi. ;)
.
Gården hyr även ut stugor, 6-bädds. Vilket gör att det nästan alltid är lite folk på gården under sommarn. Glass säljes även i cafet/fiket. Det är en väldigt mysig gård, underbara djur, trevliga ägare, människor där & ja, ett underbart ställe helt enkelt.
Helt klart ett ställe jag skulle vilja bo på om jag var på öland en vecka på semester under sommaren! :D
Här har ni deras hemsida!
Känner ni igen tjejen till vänster? Haha, det gör inte jag heller! ;)
Kommentarer
Postat av: NellieB

Verkar väldigt mysigt där.

2011-03-22 @ 21:38:33
URL: http://nellieberntsson.blogg.se/

Kommentera inlägget:

Namn:
Kommer du tillbaka?

Email: (Publiceras ej)

Egen blogg/hemsida/liknande?:

Skriv vad du vill, tänk på att stå för vad du skriver:

Trackback
RSS 2.0