Gymnasieval

2012-01-26 @ 00:51:14
Nu när dem allra flesta nior har valt sina gymnasieval så tänkte jag att jag kunde berätta mina tankar om mitt val, även om det är ett år tills dess.
Visst, troligen så kommer jag att ha ändrat mig många gånger, velat fram-tillbaka och funderat, massvis! Men ändå känner jag i magen att mina slutgiltiga val ändå kommer vara likadant som jag tänkt nu.
.
Först och främst kommer jag inte flytta hemifrån som många andra, det vet jag. Jag tror att jag skulle kunna ha det ansvaret men jag vill bo hemma och dessutom har jag ju min(a) häst(ar) som jag inte alls kommer kunna satsa lika mycket på om jag skulle flytta.
Detta gör att jag blir tvungen att pendla varje skoldag= inte längre ifrån än Kalmar. Mina föräldrar kommer verkligen ha en stor del i det jag väljer och både de och jag är överrens om vilken skola som gäller för mig. Stagnelius/Stagg! Någon annan vill jag verkligen inte gå på, hehe. ;) Det är väldigt många som har delade åsikter om stagg, blandannat att det är en "snobbskola". Då anser jag att jag hellre går i en snobbskola än skitskola!
.
Nästa steg är absolut Samhälle.
Första val:
Samhälle/beteendevetenskap. Detta tror jag skulle passa mig som handen i handsken! Om den inte är för stor förstås ;) Haha, skämt o sido.. Mamma håller helt med att det skulle passa mig och ja, jag är verkligen sugen på att gå det. Dessutom så är jag väldigt intresserad av att jobba med människor och speciellt ungdomar.
Andra val:
Samhälle/Media. Detta för att jag tycker det är fruktansvärt roligt att fota/redigera/osv dessutom så får jag en bredutbildning. Behöver ju inte jobba som fotograf etc bara för att jag går media. ;)
Iallafall tror jag det vore väldigt roligt!
.
Så nu ska jag verkligen plugga,plugga,plugga! Så att jag när jag sedan väljer kommer in på det jag vill. För jag vill inte sitta där sedan och vara på gränsen, jag vill ha med "goda marginal" ;)
När jag väl väljer så kommer jag ha snackat väldigt mycket med mina föräldrar och vill höra deras åsikter men jag kommer framförallt lyssna på vad jag själv vill, då det är jag som får leva med mitt val. Sedan finns det de som säger att gymnasievalet inte är lika viktigt som folk får det att låta men jag vill komma ihåg min gymnasietid som någonting roligt men samtidigt intressant. Så där får jag en väldig chans att välja någonting som intresserar mig men även kommer ha med min framtid att göra.
.
Jag vet att jag inte kommer gå något hästgymnasie då jag vill ha någonting bredare. För jag vill inte sluta på en ridskola och mocka bajs för att jag inte kom längre.
År 2012 ska jag ha bestämt mig, 2013 ska jag välja. Om nu jorden fortfarande finns.. ;)
Vad tror ni..? Skulle mina planer passa mig? ;)
Kommentarer
Postat av: Anonym

Bara ett tips på vägen! Välj den linje du vill ha i första hand, sen den skola du tror du kommer trivas bäst på! Nu låter det som om du är inriktad på samhälle-beteende och då ska du självklart gå det. Men som sagt, välj den linje du skulle kunna tänkas gå i 3 år i första hand! :)

2012-01-26 @ 19:33:08
Postat av: Johanna Grant

Jag förstår inte varför folk säger att Stagg är en snobbskola, jag ser inget som är snobbigt med Stagg! Vi kan väl inte hjälpa att vi är så jävla snygga här liksom! Tycker Stagg är bra! :)

2012-01-28 @ 23:56:56
URL: http://johannagrant.se

Kommentera inlägget:

Namn:
Kommer du tillbaka?

Email: (Publiceras ej)

Egen blogg/hemsida/liknande?:

Skriv vad du vill, tänk på att stå för vad du skriver:

Trackback
RSS 2.0