Människor

2012-07-03 @ 23:25:28
Haft ett långpass idag och det kan jag säga känns i hela kroppen! Imorgon börjar jag vid halv elva och får då nog sluta tidigt, ska då till stallet direkt och sedan har jag eventuellt lite planer för kvällen. Hur det blir med det får vi se då!
Vet egentligen inte vad jag bloggar om.. Berättar ju knappt någonting om mitt liv längre, bara om hur mycket jag jobbar. 
 
Kan berätta om Berlin resan? Det var helt klart ett minne för livet! Haha, men lat som jag är så snor jag Thereses inlägg om det, men ändrar lite. Vi inte umgicks så mycket på kvällarna och delade inte rum. Har skrivit mitt med kursiv stil. Hoppas det var okej att jag snodde texten! 
 
Söndag - Vi klev på bussen 20 i sju och åkte då till Borgholm och hämtade upp dem som kommer där ifrån och styrde sedan vår kosa ner mot Skåne. Lyckades försova mig och vaknade när bussen skulle gå från Börholm, men det löste sig fint! Haha, men ingen var förvånad.. :( Jag i ett nötskal!
Bussresan var väl inte det roligaste jag upplevt men det var ändå gott sällskap så det är ju dumt att klaga. Vi åkte buss till Danmark och därifrån åkte vi färja över till Tyskland och sedan till Berlin. En resa på 13 timmar. Vi var framme vid vandrarhemmet vid åtta-halv nio och packade då lite snabbt upp våra saker och märka att vårat sovrum låg på översta våningen. Nittioen trappsteg och ingen hiss. Sedan ha fritt fram tills halv elva. Jag, Matilda och Clara gick på jakt efter en resturang. Efter att ha letat allt för länge och frågat en allt för snygg kille (som trodde vi var från Frankrike, vilken komplimang!!!)  om tips så landade vi på en resturang med otroligtgod mat.
 
Måndag - Vi hade frukost 08-00 och därefter begav vi oss ut på stan för lite sightsing. Letade oss till Hitlers bunker, bitar av Berlin muren, förintelse monumentet och något muséeum och en massa annat fick vi se! Prästen vi hade med oss hade själv bott i Berlin och kunde dessutom en massa så han var våran egna guide. Sedan åkte vi till ett f.d koncentrationsläger och kollade där. Usch så hemskt det var att se skyttegravarna och ungnarna där de brände kropparna. Mådde riktigt dåligt av att vara där. Efter att vi varit där gick alla ut och åt på resturang tillsammans och efter det hade vi fritt. Mycket bra dag med andra ord! Att det dessutom var 36 grader i skuggan gjorde det inte sämre, eller lite kanske för man dog. 
 
Tisdag - Direkt efter frukosten åkte vi till Wittenberg där Martin Luther bodde och fick där se några kyrkor och även Martin Luther muséet. Fick även lite fritt att gå omkring och kolla affärerna och kan säga att det var en riktigt mysig stad! När vi kom hem därifrån hade vi lite vila och sedan gick vi och åt på en grekisk resturang för att tillslut ha ännu mera fritt. 
 
Onsdag - Det var riktigt segt att gå upp på morgonen kan jag berätta för er!  Iallafall så på morgonen gick vi och kollade på en kyrka. Och det var ingen vanlig kyrka kan jag berätta för er, skithäftig var den! När vi var klara där runt nio så hade vi shopping fram till klockan fem.  Men vi begav oss ut på stan och jag och Amelia kunde inte behövt kortare tid för vi var tillbaka på hotellet vid fem i fem med andan i halsen. Då åkte vi buss till TV-tornet som man kunde åka upp i. 260 meter upp i luften befann vi oss och det var ganska läskigt faktiskt för mig som är höjdrädd Men vi kom ner helskinnade och gick och åt återigen på resturang och sedan hamnade vi återigen på vandrarhemmet. Jag och ett par tjejer hoppade av bussen tillbaka till vandrahemmet lite tidigare än resten och gick runt i cirklar i ösregnet, har nog aldrig varit så blöt! Ville bara säga det, haha!
 
Torsdag - Upp tidigt för att packa det sista och äta frukost och sedan var det bara sätta sig på bussen och åka hem. Och jag kan tala om för er att jag var helt slut men sov ändå inte en blund på hela hemresan. Hemkommen elva-halv tolv och då var det direkt i säng.
 
Finns många delar jag inte nämt, dels för att jag inte kommer ihåg vilken dag det var och dels för att allting går inte att skriva ut såhär. :) 
LIte blandade bilder. Orkar faktiskt inte lägga upp fler, ska ha chipps&dipp mys med mamma och lillebror. Om ni vill ha fler bilder får ni visa intresse. Näst sista bilden: Tv-tornet, där uppe var vi! Otroligt coolt hur mycket man såg. :D
Sista bilden: Från koncentrationslägret, det var SJUKT! Bild på ugnarna där man brann upp kropparna. Slängde in dom som skit. Kan fortfarande inte förstå att det är sant att allt det hände.
Så kommer Grekland (?) med ett nasistparti i regeringen, hela 7% av rösterna fick de. Människor ger en bara hela tiden större anledningar till att skämmas över mänskligheten.
Blev väldigt långt inlägg, men har inte skrivit någonting vettigt på länge..
Peace
Kommentarer

Kommentera inlägget:

Namn:
Kommer du tillbaka?

Email: (Publiceras ej)

Egen blogg/hemsida/liknande?:

Skriv vad du vill, tänk på att stå för vad du skriver:

Trackback
RSS 2.0