Äpplerums lantgård

2012-03-12 @ 16:32:32
Jag har mina hästar uppstallade i Äpplerums lantgård vilket ligger mellan 6-7 kilometer från där jag bor. Det tar cirka tio minuter med bil och en timma att cykla. Det går snabbare hem då man har alla nerförsbackar på hemvägen. ;)
Jag har det väldigt lyxigt med ridhus, paddock, tvättstuga, toalett, fikarum och hagar i olika storlekar. Som om det inte vore nog med det så har de anställda på gården som fixar fodring, utsläpp, insläpp, täckesbyten, mockning, osvosvosv.. När jag åker ut behöver jag alltså mer eller mindre endast göra iordning Potion, rida och ta hand om utrustning. Kan ibland dock sakna allt annat pyssel kring hästen. Oftast brukar jag åka ut och hjälpa till att ta in hästarna då jag tycker det är mysigt och vill såklart hjälpa till!
.
Äpplerum har även uthyrning av stugor, främst sommartid. Vet inte hur dem gör under vinter halvåret men.. Ja, främst sommartid! De hyr ut boxplats och även hästar, antingen heltid eller halvtid. Heltid= 6-7 (?) dagar i veckan och halvtid = 4 (?) dagar i veckan. Detta är jag dock inte säker på, hehe. Men på ett ungefär. Sommartid är de oftast inte lediga då de används vid ridläger, lektioner och uteritter. Ridlägrena, stuguthyrning och sådant kan ni läsa om här. Stallet är väldigt lugnt under vinter halvåret men såfort det blivit sommarlov kommer det flera stycken sommargäster som har sina hästar där hela sommaren. Flera av dem är gamla Växjö kompisar till mig. Som en höjdpunkt kan man köpa glass i vårat såkallade fikarum under sommaren!(!!!!!!)
Gården består av ett "stort" stall, ett litet och x antal uteboxar. Mer än hästar har de en hund, marsvin, höns, kaniner, minigrisar och katter. Säkerligen ett par råttor också. ;) Har även haft en gås tidigare men som tyvärr dog för ett tag sedan och gätter som sedan såldes vidare då vi endast hade de pga "hembrist".
.
Om det inte vore nog med det (hehe) så är ägarna av gården verkligen jätte snälla och har alltid varit som en liten familj för mig. Under min och Ida period i stallet så vet jag inte hur många gånger vi använde numret till Jan-Åke, som är ägaren, eller bankat på deras dörr. Haha! De har verkligen alltid ställt upp för mig och det är jag evigt tacksam för. Jan-åke har räddat (HAHAH) mig och Ida vid många tillfällen när vi trott döden väntar. Nä, skäm åsido! Han bryr sig verkligen om en och hans fru Marie likaså ♥!
.
Inlägget är främst för att ni inte ska tro att han står i sitt bajs och inte får någon mat när jag inte är i stallet och för att jag varmt rekomenderar stallet för er som är intreserade av stallplats, hyraponny, någonstans att bo i sommar under semesterveckan, vill prova på att rida, ta en uteritt, ta en lektion eller varför inte vara med på något av sommarens läger? Jag rekomenderar Äpplerums Lantgård med hela mitt hjärta! :)

Bild på framsidan av stallet från när det fortfarande fanns lite snö, som ni ser.
Kommentarer

Kommentera inlägget:

Namn:
Kommer du tillbaka?

Email: (Publiceras ej)

Egen blogg/hemsida/liknande?:

Skriv vad du vill, tänk på att stå för vad du skriver:

Trackback
RSS 2.0