klippklippklipp

2012-03-04 @ 17:40:57
Äntligen har jag tagit tummen ur röven och sett till att fixat bilder till önskeinlägget jag fick för hur länge som helst sedan! Hur jag klipper min häst.
Börjar framifrån och ska verkligen försöka förklara så bra som jag kan!
Det jag använder är sax, ryckkniv (?) och någonting jag inte-vet-vad-det-heter men den är kanon på att tunna ut manen!
Till manen använder jag inte saxen utan tunnar endast ut och rycker. Här ser ni för och efterbild.
Även luggen tunnar jag ut (ändå har han jätte tjock!!!) och sedan klipper jag "topparna" bara för att den ska vara jämn. Även här för och efterbild, dock väldigt orättvis då de är tagna olika dagar för att mobilen laddade ur. Men ni ser att den är gämnare på efterbilden, och borstad-haha! ;) tunningsgrejen + sax används här. 
Klipper även av en bit man där grimman/nackstycket på tränset ligger. Använder saxen. 
Öronen lägger jag inte så mycket energi på utan klipper endast det som "sticker ut". Klämmer ihop gögersidan till vänster och klipper alltså det som sticker ut utanför "öronkanten". Det blev lite krångligt att förklara. Använder saxen.
KASSBILD! men ni ser ungefär längden- nu har jag ändå låtit den vara. Brukar klippa till hans has annars, bara för att jag tycker det är snyggt med korta svansar! Använder här bara saxen. 
Förövrigt är han vintertid helklippt förutom huvud och ben. 
Annars klipper jag även hovskägg ode men låter det under vinterhalvåret då det är snö, gegga, osvosv. Då använder jag saxen men kan även ha ryckkniven.
Bild på min snygging från ridhuset!
Kommentarer

Kommentera inlägget:

Namn:
Kommer du tillbaka?

Email: (Publiceras ej)

Egen blogg/hemsida/liknande?:

Skriv vad du vill, tänk på att stå för vad du skriver:

Trackback
RSS 2.0