"Ni tjejer förstår"

2012-03-17 @ 19:21:11
När man har svårt att välja kläder då är det tjejer som förstår. När man har svårt att bestämma vad man ska packa då är det tjejer som förstår. När man tar lång tid att fixa sig är det tjejer som förstår. Listan kan göras väldigt lång, killar ska tydligen bara slänga på sig någonting, packa i det dem tycker om och fixa sig på fem minuter. Visst är det så..? Visst är vi tjejer jätte ytliga medans killar inte bryr sig alls, eller hur?
Nej, verkligen inte. Min storebror tar ibland länge tid än jag på sig att bestämma vad han ska klä sig i. Han byter flera gånger. Kommer med kommentarer "nej, denna hade jag förra lördagen", "gud vilken tråkig outfit", "detta matchar inte", osvosv.. Visst är det konstigt, han är ju kille. :o

Det finns inte mycket jag blir så irriterad på som dessa könsroller. Jag blir verkligen sur när någon drar ur sig en kommentar som slutar med "..för du är tjej". Så jag får inte göra ditt eller datt och måste göra det och det för att jag inte har snopp? Nej usch, nu sa jag snopp också.. Gud var pinsam jag är.
Som sagt, min bror bryr sig verkligen om sitt utseende och han är inte den ända killen. Så tjejer, min bror förstår också hur det är när man inte kan välja kläder när man ska ut. Min pappa vet hur problemen kan uppstå när man ska packa och jag har en hel del killkompisar som vet hur det är när man aldrig kan fixa klart sig. Jag vet inte många som bryr sig så mycker om vad man har på sig som min bror. Han äger inte ett enda par mjukis och jag har aldrig sett han i skor som inte är märkesskor.

Tror även det kan sänka mångas självförtroende eller åtminstonde göra de osäkra. Tjejer får absolut inte svettas, rapa, fisa, lukta illa, ha orakade armhålor eller ben, osvosv.. Hur jobbigt är det inte att raka benen hela tiden?
Jag är tjejig för att jag har långt hår och sminkar mig eller så är jag killig för att jag är snaggad och tycker det är fint med naturligt utseende. Varför ska man dela upp det som tjejigt och killigt? Det är ju lite dagisnivå, tjejer ska leka med barbie och killar med bilar, killar ska ha blått och tjejer rosa..

Lägg av med könsroller! Det handlar inte om vilket kön man är utan hur man är som person och hur man väljer att ha det.

Eftersom min älskade bror dök upp som exempel flera gånger i detta inlägg får han även stå för bilden. :) Eller för att jag sitter på hans dator, hehe.

Kommentarer

Kommentera inlägget:

Namn:
Kommer du tillbaka?

Email: (Publiceras ej)

Egen blogg/hemsida/liknande?:

Skriv vad du vill, tänk på att stå för vad du skriver:

Trackback
RSS 2.0